keskiviikko 10. huhtikuuta 2019

Autismi kirjo ja taide


Taiteellisuus ja luovuus ovat hienoja asioita ihmisessä, niin myös autismin kirjon henkilöissä.

Itse olen harrastanut laulamista, näyttelemistä näytelmissä, pien elokuvissa sekä teatterissa, olen kirjoittanut runoja, olen säveltänyt, kirjoittanut lauluja ja tarinoita, tehnyt kuvataidetta piirtäen sekä maalaten ja olen myös valokuvannut ja kaikesta tästä olen saanut aina jotain itselleni ja pyrkinyt antamaan näillä myös jotain yleisölle.

Minun musiikissani niin omissa sanoituksissani, sävellyksissäni kuin tulkinnoissakin näkyy selkeästi mielenkiintoni suomalaisuutta ja autismikirjoa kohtaan.

Näytelmissäni, pien elokuvissa sekä teatterissa olen aina päässyt esittämään omia hahmojani ja historiallisia suurmiehiä jotka lukeutuvat mielenkiinnonkohteisiini. Joskus olen joutunut esittämään myös minulle epämieluisia rooleja, mutta näytteleminen on joskus oman mukavuus alueen ulkopuolelle menemistä. Tällaisessa tilanteessa olen usein ensin yrittänyt kieltäytyä, sitten yrittänyt vaihtaa roolia, mutta jos en ole saanut kumpaakaan suostumusta niin ajatellut epämukavankin roolin vähäisetkin hyvät puolet ja ajatellut että olen saanut ja/tai saan esittää jatkossakin kyllä minulle mieleisiä rooleja. Se on helpottanut minua.

Runoja kirjoittaessani tai piirustuksia tehdessäni olen aina omassa rauhassa jotta pystyn keskittymään. Tosin välillä saatan kuunnella minulla mieleistä musiikkia samalla jos se auttaa keskittymään tai saan siitä inspiraatiota tai turvaa. Piirustukseni aiheet ovat usein jälleen Suomen historia tai joutsenet.

Valokuva aiheeni ovat aina olleet luonto johon aika usein liittyy joutsenia tai aurinko ja myös
Suomen nähtävyydet ovat osana minun valokuvaamistani usein.

Taide voi olla suuri rentoutumisen sekä oman ajatuksensa esille tuomisen keino monille autisminkirjon henkilöille. On paljon kuuluisia autismin kirjon henkilöitä Suomessa ja maailmalla jotka ovat kuuluisia nimenomaan joko esimerkiksi musiikin, näyttelemisen tai kuvataiteen kautta.

Kuva 1 minun tekemästä piirustuksesta,

Kuva 2 laulu esiintymisestä jossa tulkitsen suomalaista iskelmää laiva karaokessa jossa olen usein käynyt.

Kuva 3 keppuli gaalassa  näyttelemästäni hahmosta jonka olen itse luonnut, Patrius laulujousten. Paikka oli Finlandia talolla 2.4.2018 ja esitys oli Outolintu näytelmä jossa olin pääosassa.




 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti