keskiviikko 16. tammikuuta 2019

Leima nimeltä epäsosiaallisuus


Autismin kirjoon liittyen on puhuttu jo vuosi kymmeniä erilaisista vääristä leimoista jotka ovat heijastuneet meidän autismin kirjon ihmisten elämään.
Tässä blogi kirjoituksessa haluan erityisesti murtaa yhteen leimaan jonka tiedän olevan väärä tai väärinkäsitys.

”Epäsosiaalisia”? 

Olen itse autismin kirjolla enkä ole yhtään epäsosiaalinen. Tulen toimeen hyvin ihmisten kanssa sillä kun olen ollut työssä tai ammattikoulussa olen tullut hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Tottakai on ollut sosiaalista haastetta, mutta se johtuu lähinnä ristiriidoista ja kuvainnollisesti sanottuna ”nurkkaan ajamisesta” henkisesti ja tällä tarkoitan ymmärryksen ja mahdollisuuden saamisen puutetta. Olen käynyt paljon laulamassa ja näyttelemässä niin tiedän että olen ollut hyvin rohkea ja hyvin sosiaalinen sillä hetkellä. Myös Juice Leskinen jolla oli asperger sattui olemaan laulaja ja kävi esiintymässä paljon eli hän ei ollut epäsosiaalinen.

Myös muut autisminkirjolla olevat ihmiset eivät välttämättä ole epäsosiaalisia vaan niin minulle, Juice Leskiselle kuin kenelle muullekin tahansa autismin kirjolla olevalle tämä on lähinnä sosiaalinen haaste eikä epäsosiaalisuutta. Jos olisimme epäsosiaalisia niin uskon että autismin kirjolla olevat esiintyjä henkilöt eivät olisi koskaan edes välttämättä harkinnut esiintymistä tai ne autismin kirjon henkilöllä olevat jotka ovat kovia puhumaan eivät puhuisi niin paljon. Ja kysynkin että ovatko hekin epäsosiaalisia jotka puhuvat kokoa ajan tai esiintyvät? Minä vastaan että ei. He voivat olla toki sosiaalisen haasteen edessä jos heitä syrjitään tai heille ei anneta edes mahdollisuutta näyttää sosiaalisuuttaan sellaisena kuin se on sosiaalisesta haasteesta joka on voitettavissa hyvään sosiaalisuuteen.  Kyse on siis sosiaalisuuden haasteesta joka on voitettavissa eikä epäsosiaalisuudesta.
Muistutan toki että autismin kirjo on jokaisella kantajallaan yksilöllinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti